Najczęściej zadawane pytania
Kto może wydać diagnozę autyzmu?
Diagnozę autyzmu może wydać tylko zespół specjalistów, w skład którego wchodzi lekarz psychiatra. W Koszalinie jest tylko jeden taki ośrodek – NZOZ Centrum Opieki Medycznej „Autyzm” mieszczący się na ul. Morskiej 2. Razem z psychiatrą w zespole jest psycholog, pedagog i logopeda.
Na jaki czas wydawana jest diagnoza autyzmu?
Diagnoza autyzmu nie ma terminu ważności i wydawana jest na całe życie.
Czy wybrać jedną metodę czy kilka?
Najlepiej wybrać jedną metodę, ponieważ różne podejścia mogą się wykluczać i bardziej szkodzić niż pomagać w osiąganiu efektów w terapii.
Co zrobić, gdy moje 3-letnie dziecko nie mówi?
3-letnie dziecko powinno komunikować się zdaniami złożonymi! Jeśli dziecko w tym wieku nie mówi lub porozumiewa się w sposób niezrozumiały dla otoczenia konieczna jest wizyta u logopedy aby jak najszybciej rozpocząć terapię.
Rozwój mowy dziecka | |
Wiek w miesiącach | Umiejętności oczekiwane rozwojowo |
4 | -wymawianie pierwszych samogłosek |
6 | – gaworzenie samonaśladowcze |
9 |
– pojawienie się gestu wskazywania palcem,
– naśladowanie, powtarzanie oraz samodzielna wokalizacja sylab, – rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym, |
12 |
– rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów i czynności,
– reagowanie na własne imię, – samodzielne wypowiadanie kilku słów, częściej sylab funkcjonujących jako słowa; |
13-16 | – posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności,
– rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów), |
18 |
– dalszy rozwój słownictwa (głównie rzeczowniki i onomatopeje),
– używanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, powtarzanie słów i sylab wypowiadanych przez dorosłego, – używanie gestykulacji do przekazywania znaczeń (np. przeczenia i negacji). |
24 |
– stały wzrost słownictwa (oprócz rzeczowników coraz więcej czasowników),
– pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych i początki fleksji, – używanie własnego imienia, |
36 |
– budowanie wypowiedzi złożonych,
– opowiadanie prostych historii, – zadawanie pytań, zwłaszcza typu dlaczego?, i odpowiadanie na ten typ pytania, – wypełnianie i wydawanie poleceń; |
Czy to prawda, że chłopcy później zaczynają mówić?
Stwierdzenie, że chłopcy zaczynają mówić później jest bardzo rozpowszechnionym mitem, który niestety przynosi bardzo wiele szkody. Niepotrzebnie uspokaja zaniepokojonych rodziców i wstrzymuje rozpoczęcie wczesnej terapii logopedycznej. Normy rozwojowe są takie same dla chłopców jak i dla dziewczynek.
Dlaczego ważne jest jak najwcześniejsze rozpoczęcie terapii?
Według bieżącej wiedzy neurobiologicznej wiemy, że największa plastyczność mózgu, czyli jego zdolność uczenia się następuje w pierwszych 3 latach życia. Jest to więc szansa na szybkie wyrównanie opóźnień w rozwoju i nie pogłębianie istniejących trudności.
Czy powinnam/powinienem wiedzieć co moje dziecko robi na zajęciach terapeutycznych?
Dzieci uczestniczą w terapii w różnych systemach. Czasami są to 2 godziny terapii w tygodniu, czasami 6-7 godzin w ciągu dnia. Niezależnie od tego to rodzic spędza najwięcej czasu ze swoim dzieckiem. Dlatego ważne jest, a wręcz konieczne, aby wiedzieć nad czym pracuje terapeuta i jakie wymagania stawiane są dziecku. Rodzic musi się nauczyć jak pracować z dzieckiem w domu, ponieważ materiał musi być utrwalony, opanowany i co najważniejsze- przeniesiony na warunki domowe.
Czy dziecko, które układa auta w szereg ma autyzm?
Zabawa dziecka odzwierciedla otaczającą go rzeczywistość oraz jego doświadczenia. Powinna ona mieć jakiś cel, tzn. auto jedzie do garażu, auta się ścigają, auto coś przewozi itp. Dodatkowo zabawie zawsze towarzyszy opis słowny dziecka zależny od jego wieku tj. wydawanie dźwięku jadącego samochodu, trąbienie czy pisk opon. Samo ułożenie aut w szereg nie powinno budzić niepokoju, ponieważ może oznaczać zabawę polegającą na staniu aut na czerwonym świetle. Natomiast na pewno niepokojąca jest zawsze uboga zabawa dziecka, tzn. układanie tylko w szereg ( na różne sposoby, w różnych miejscach) i na tym zabawa dziecka jest skończona, bądź długie przyglądanie się kołom aut i kręcenie nimi. Niezależnie od tego trzeba pamiętać, że w diagnozie autyzmu oprócz zabawy sprawdzane są inne umiejętności dziecka.
Dlaczego moje dziecko nie powinno oglądać telewizji i grać na tablecie?
Telewizja, tablet, smartfon itp. urządzenia są dobrodziejstwami naszych czasów jednak nie służą rozwojowi dziecka. Są to technologie, które stymulują prawą półkulę mózgu i tym samym blokują aktywność lewej półkuli. A to właśnie lewa półkula odpowiada za rozwój mowy, reguły językowe i przetwarzanie informacji krok po kroku.
Mimo, iż małe dzieci korzystające z tabletów często postrzegane są przez rodziców jako te mądrzejsze, to wyżej wymienione urządzenia zaburzają rozwój poznawczy dziecka. Niestety zdarza się (coraz częściej), że dziecko, które sprawnie operuje smartfonem nosi jeszcze pampersa i nie potrafi samodzielnie spożywać posiłku. A to są czynności, które młody człowiek powinien, a wręcz musi opanować w pierwszej kolejności.
Dzieciom do drugiego roku życia nie powinno się w ogóle udostępniać tabletów. Jeśli rodzic decyduje się na udostępnienie tabletu dziecku powyżej drugiego roku życia musi pamiętać, że czas spędzony przed tabletem nie powinien przekroczyć jednorazowo 15 minut a dziennie nie dłużej niż 30 minut. Dziecko nie powinno również oglądać telewizji/ grać na tablecie podczas spożywania posiłków a treści płynące z tych urządzeń muszą być skrupulatnie sprawdzane przez rodzica.
Skutki nadmiernego korzystania z tabletów i smart fonów:
- negatywnie wpływa na wzrok u dzieci powodując zmęczenie oczu, bóle głowy, nasilenie krótkowzroczności i wad wzroku,
- zaburzone zostają relacje z rodzicami – dziecko zostaje pozbawione obcowania z drugim człowiekiem. Jego słownictwo nie wzbogaca się, a mowa i wymowa nie mają okazji do rozwijania się w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Dziecko przestaje interesować się światem. Gry komputerowe i bajki stają się ciekawsze niż wyjście na dwór, zabawa, spacer czy spędzanie czasu z rodzicem. Nawet wspólne oglądanie telewizji to nie to samo co bycie ze sobą,
- mogą powodować zachowania podobne do zachowań dzieci autystycznych: dochodzi u nich do opóźnienia mowy, słabego kontaktu , zaburzeń relacji społecznych a w skrajnych przypadkach do braku reakcji na własne imię. A to są najważniejsze objawy autyzmu,
- opóźniają rozwój mowy – języka uczymy się od ludzi, podczas przebywania z drugim człowiekiem, wchodząc z nim w relacje.